Bukkejakt – Skottland ’15

Da var det endelig tid for bukkejakt i Skottland igjen.

Må jo ha mat, her på OSL og Pizza Hut

Når jeg skal på tur, så er det første selskapet jeg sjekker...

Når jeg skal på tur, så er det første selskapet jeg sjekker… Og reiser som oftest med Norwegian, da jeg rett å slett liker firmaet/servicen/prisene.

Kjekt med wifi

Kaffe og chips'n var god. Carlsberg smakte ikke

Kaffe og chips’n var god. Carlsberg smakte derimot ikke

Iår skulle jeg og Stein være der i 11 dager. Ble hentet av Shaun på EDI og var på plass hjemme hos Shaun og Tracy ca.2300. Rett i seng for klokka ringte 0400…

Over Dalgliesh bak slaughterhouse

Da kan jakta begynne,  Over Dalgliesh bak slaughterhouse

Liten 6 tagger som dukket opp første morgenen

Liten 6 tagger som dukket opp første morgenen i Over Dalgliesh nede i bunn av dalen ved bekken.

Indreballistikken blir studert

6.5x55 med 123grs A-max V0: 873 ms, traff litt for lavt så den løp 10mtr.

6.5×55 med 123grs A-max V0: 873 ms, er effektivt på rådyr.

Jeg fikk "good to go"

Jeg fikk «good to go» når det gjaldt kapping av bakbein

Mens andre ikke var helt fornøyd med seg selv... Men, da har man jo noen å mobbe

Mens andre ikke var helt fornøyd med seg selv… Men, da hadde jeg og Shaun noen å mobbe uten å nevne navn.

Greensykes, klar for det meste

På ettermiddagen tok jeg turen til Greensykes, og var klar for det meste. Så en bukk og ei geit denne kvelden uten å få skutt bukken

Foreløpig veldig godt fornøyd med den nye kikkerten min.

Foreløpig veldig godt fornøyd med den nye kikkerten min. March 3-24×52 FFP, da har man i praksis et lite spottescope på toppen av rifla.

Morgenjakt igjen, denne gangen til Clerkhill Grains, så en flott bukk men han bare passerte. Stoppet aldri

Morgenjakt igjen, denne gangen til Clerkhill Grains, så en flott bukk men han bare passerte uten at jeg fikk mulighet til å felle den.

Når ingen ting skjer på jakta, er det greit å ha andre ting å fordrive tiden med… Not! Fant den tilfeldig når jeg skulle ha tak i ballistisk computer

Lunch

Lunch, så noen timer søvn før det er jakt igjen.

Har du noe til meg også?

Har du noe mat til meg også?

Ble tatt på armen isteden etter mat

Pub'n brant ned her om dagen

Pub’n brant ned her om dagen

Blackhouse, behind the pond, right box.... Når jeg kom hit var det allerede 2 Sika ute å beitet.

Blackhouse, behind the pond, right box…. Når jeg kom hit var det allerede 2 Sika bukker ute å beitet som jeg så. Skulle vise seg det var 3 Sika’r ute… Avstand 105mtr

Første sika som fikk en 123grs A-max i skuldra. Snublet 10mtr i nedoverbakke

Første sika som fikk en 123grs A-max i bogen. Snublet 10mtr i nedoverbakke.

Ikke gjennomskyting. Dette oppleves "regelmessig" på Sika. Også med f.eks .308 og 165grs jaktkule. Sika er et hardskutt dyr

Ikke gjennomskyting. Dette oppleves «regelmessig» på Sika. Også med f.eks .308 og 165grs kule. Sika er et hardskutt dyr

Som løp rett opp, hadde den i kikkerten hele tiden og trådkorset la seg pent i halsen på den. Da det var eneste mulighet. Følte at alt stemte og lot skuddet gå

Nummer to løp rett opp, hadde den i kikkerten hele tiden og trådkorset la seg pent i nakken på den. Da det var eneste mulighet. Følte at alt stemte og lot skuddet gå. He got A-maxed…

Nakkeskudd er effektivt

Nakkeskudd er effektivt, her henger den i slaktehuset.

Takk til Stein som hjalp meg å dra de ut. Endelig er forbannelsen over! Er ikke så ofte man ser Sika, og jeg klarte å bomme på den eneste jeg har hatt mulighet på tidligere...

Takk til Stein som hjalp meg å dra de ut. Endelig er forbannelsen over! Er ikke så ofte man ser Sika, og jeg klarte å bomme på den eneste jeg har hatt mulighet på for noen år siden… Sliten og fornøyd.

Planlegging av neste dags jakt

Minus grader noen dager om morgenen

Longshawburn, mellom gården og betongbrua

Longshawburn, mellom gården og betongbrua, heldigvis er jeg «authorized» for bruk av denne high box’n

Da gjelder det å innrette seg praktisk

Da gjelder det å innrette seg praktisk, slik at man er klar for bukken

Idyllisk sted

Idyllisk sted, har skutt bukk her tidligere.

Litt nærmere gården i Langshowburn

Litt nærmere gården i Langshawburn, men ingen bukk å se

"Gullbukk" som Stein skjøt, gikk å haltet på 3 ben. Viste seg at ene bakbeinet var "ødelagt". Avmagret, ingen muskler, ingen senefester igjen. Når man la dyret på ryggen ramlet bakbeinet til siden. Var vel egentlig bare kjøtt og skinn som holdt det på plass. Bra å få avlivet den

«Gullbukken» til Stein. Denne gikk å haltet på 3 ben. Viste seg at ene bakbeinet var «ødelagt». Avmagret, ingen muskler, ingen senefester igjen. Når man la dyret på ryggen ramlet bakbeinet til siden. Var vel egentlig bare litt kjøtt og skinn som holdt det på plass. Bra å få avlivet den

En av mine favoritt steder

På vei inn til Hyndhope... Har egen nøkl

På vei inn til Hyndhope… Har egen nøkkel om det er låst.

Mens jeg tok kveld i Hyndhope og kikket på geita som beitet i 1,5 time. Kan skimtes på andre siden av vannet

Mens jeg tok kvelden i Hyndhope og kikket på geita som beitet i nesten 1,5 time. Kan skimtes på andre siden av vannet

Liten tass som jeg felte på vei ut av området når jeg skulle hente Stein

Liten tass som jeg felte på vei ut av området når jeg skulle hente Stein. Regnet så hadde ikke kamera ut av sekken før jeg var ved bilen igjen. Og da ble det bare et raskt bilde.

Master: Thyr

Master: Thyr, en rolig og kosete kar.

The Apprentice: Boo

The Apprentice: Boo, ser meget lovende ut

Måtte improvisere da vinden snudde på vei til post. Her i dalen inn ved Blackhouse Tower

Når formiddagsøkta er over så er det ofte vi tar noen treningsskudd på ymse avstander

God oversikt i området

God oversikt i området.

Sikter på en liten stein i veibanen

Sikter på en liten stein (15x15cm) i veibanen. Avstand 450mtr

Send it!

Send it!…. Hit! Traff stein på kanten, var 1-2 klikk av sideveis, men hadde det vært bukk så hadde den vært død.  Greit å få verifisert klikkene på kikkerten

På vei til Greensykes. Dette er hagl som lå igjen i veibanen... Så vi hadde litt ymse vær

På vei til Greensykes. Dette er hagl som lå igjen i veibanen… Så vi hadde litt ymse vær

Denne ble sett av  noen jeg kjenner i uke 18

Denne fine bukken ble sett av noen jeg kjenner i uke 18, men de fikk ikke felt den…

Litt mer tilrettelagt her

Litt mer tilrettelagt her. Skjøt fra skogkanten i bakgrunn

Ikke mye igjen av hjertet

Døde mens han spiste kveldsmat

He got A-maxed...

He got A-maxed…

Pen 6 tagger

Planlegging igjen

Ny hogstflate bak Slaughterhouse

Så kom drittværet (reg og kraftig vind) og jeg krabber inn  poncho'n min

Så kom drittværet (regn og kraftig vind) og jeg krabber inn poncho’n min og nyter en kaffe.

10min etterpå, så er været greit igjen

15min etterpå, så er været greit igjen. På ATV stien så kom geita gående og begynte å beite rett på nedsiden av meg

Her er geita på 40-50mtr mellom meg og ATV stien på forrige bilde

Soloppgang på toppen av Blackhouse. Sola kommer akkurat opp bak fjellet og under skydekket

Panorama fra Blackhouse

Vi pleier å ha en felles jakt på toppen av Blackhouse i løpet av turen. Vi var tidlig ute og på plass 0445. Det er helt stille og rolig frem til 0645, da spotter Stein ei geit. Så går det 10min så ser jeg en bukk som legger seg ned på ei lita hylle. Avstand er 450mtr, vi har sidevind fra kl.8. Måler vind til ca 3,5-4ms som tilsvarer 0.7-0.8MIL. Men vi vet at her har vi blitt lurt tidligere da vi har tatt noen treningsskudd etter jakta. Noe som tilsier at jeg kan hvertfall beregne ca 1.2MIL i side. Kanskje mer? Bukken ligger fortsatt…. Så kommer det ei Sika hind og kalv ut. Vi vurderer å skyte samtidig om kalven kan verifiseres til bukk? Vi klarer ikke etter beste evne å se om det er en bukkekalv. Så det slår vi fra oss.

Markeringen er hvor bukken lå

Noe sier meg at «Gi f*** i dette skuddet»… Og jeg sier til Stein at jeg tar bilen ned fra fjelltoppen og forsøker å smyge. Da hadde bukken ligget på samme sted i drøyt 1 time. Var usikker på hvor mye bukken så av veien der han lå, så parkerte i god avstand. Ble litt i villrede om hvilken «arm» han lå i når jeg sto i bunn av dalen, da terrenget ser helt annerledes ut fra den kanten. Men jeg følte meg sikker på hvilken etterhvert. Her er det bratt… Og jeg hadde kommet med 70-80mtr opp så ser jeg bukken hadde reist seg og hadde morgenvask på 20-25mtr hold. Her måtte jeg skyte mellom noen trær, og jeg forsøkte å tre skuddet gjennom buskene. Trekker av og ser en stor kvist knekker… Bukken står helt stille og jeg vet ikke om den er truffet eller ikke? I mitt hodet enkelt! Den er påskutt, jeg skyter til den ligger… Lar skudd 2 gå så fort jeg får bukken i sikte og klart skuddfelt. Jeg VISSTE dette ville bli grisete når det smalt, da jeg lot skuddet gå inn skinka og videre inn i vomma. Men jeg ville heller det enn ettersøk her. For det er et hæ****. Bukken går kast i kast nedover og lander på ei hylle 10mtr på skrått over meg. Jeg ser den sparker i lyngen… Det går noen få minutter, så stikker den hodet og halsen over kanten og ser rett på meg! Det smalt umiddelbart og en 123grs A-max i godt driv på 10mtr i nakken på et rådyr fungerer omtrent som en giljotin. Viste seg at i etterkant at nakkeskuddet var helt unødvendig. Bukken var en liten 6 tagger som jeg glemte å ta bilde av.

Stein som satt igjen på toppen hadde jo orkesterplass og fulgte alt i kikkerten.Fikk gjort opp dyret og vasket grundig ned i elva før jeg reiste opp til Stein igjen. Før vi avsluttet jakta denne morgenen så tok vi et treningskudd hver. Det var bra jeg ikke forsøkte på bukken fra toppen. Fra det vi målte i vind så skulle det tilsi ca.0,8MIL i sidejustering. Av erfaring så kan vi hvertfall legge på 50% som vil si 1,2MIL fra denne posten. Når vi har fasiten etter testskudd så var det 1,8MIL sideveis. Det hadde blitt en stygg skadeskyting om jeg hadde valgt å skyte.

Siste uken var rolig når det gjelder bevegelse av dyra. Ukjent av hvilken årsak. Men når jeg, Stein, Shaun, Ross og Murray var ute samme kveld og ingen ser dyr, da slår jeg meg til ro med at jeg ikke gjør noen åpenbare feil. Noen økter er dyra rett å slett ikke i bevegelse.

Da var faktisk årets bukketur i Skottland over.

Rett før take off

Rett før take off fra EDI

Mellom Skottland og Norge

2 Svar på “Bukkejakt – Skottland ’15”

1. I also shoot with Shaun but only in the doe season, love looking at your photos but would be even better if I could read Norwegian

2. Ser du har vært på den årlige bukketuren din igjen. Meget bra, satt å ventet på en artikkel derfra.